Sedan 1950-talet har kemikalierna i produkter ökat och idag används mer än 400 miljoner ton kemikalier varje år. Men få finns med i någon produkts innehållsförteckning och det är svårt att göra medvetna val som konsument. I våra hem, i våra kläder, mat, leksaker och skönhetsprodukter finns 1000-tals okända kemikalier. Dessa har genom forskning, visat på ett samband med många sjukdomar och allergier. Kemikalieindustrin är idag en av världens största industrier men behöver inte ta ansvar för de konsekvenser de skapar. Vi är omedvetet utsatta för en cocktail och lagstiftningen halkar efter. Det är inte meningen att nyfödda bebisar ska ha nästan 100 främmande kemikalier i sitt blod, att det finns flamskyddsmedel i bröstmjölken, att leksaker innehåller hormonstörande ämnen eller att skönhetsprodukter ska vara cancerframkallande. Det är dags att öka medvetenheten och bli en kritisk konsument.

onsdag 28 maj 2014

Ekologiska leksaker i ljuvlig design!

Det är inte ofta jag gör reklam för produkter, då jag vill behålla min objektivitet och kritiska blick. Men då jag märkt att många här brinner för barnens skull och som småbarnsförälder själv, kunde jag inte låta bli att ge lite bra tips. När man vill handla ekologiska leksaker är det ibland lite mindre rolig design. Därför blev jag extra glad när två av de butikerna jag handlar hos, hade tagit in två nya märken. Jag tror många med mig kommer bli förälskade i dessa filurer. I synnerhet när de är 100% ekologiska, har bra miljötänk och är hel giftfria.
 
Det första företaget heter Peppa och har försmak för retro-stilen. Nedan kommer några smakprov och utan överdrift kan jag säga att de har blivit populära både hos mini och midi här hemma.
 
 



Ugglan är en snuttefilt, räven ett virkat gosedjur och igelkotten samt svampen är små skallror, alla tillverkade i Indien i ekologisk bomull och faritrademärkta.


 
 
Nästa företag heter Plantoys, från Thailand. Figurerna är gjorda i gummiträ och målade med vattenbaserade färger utan bly och tungmetaller. Även de har en fantastisk design. Nedan kommer några smakprov från dem!
 


 
 
 
Båten är en badleksak, bilen en lära-gå-vagn. Och lilla leksaken längst ner är en kastanjett.
 
Visst är de trevliga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar